Чи можуть злочинці заглушити охоронну сигналізацію?

Чи можуть злочинці заглушити охоронну сигналізацію?

“Злочинець може заглушити охоронну сигналізацію? Що робити, щоб мій об’єкт не залишився без охорони?”- питання, пов’язане з глушінням GSM сигналу ми отримуємо досить часто. Попри те, що до застосування подібного методу грабіжники вдаються досить рідко, ймовірність цього залишається. Тому обов’язково варто розібратися в цій темі, а краще – перестрахуватися і підготувати свою систему до можливого зовнішнього втручання.

Нове – на краще?

Левова частка охоронних систем передає дані, отримані з датчиків та інших пристроїв (скажімо, відкриття дверей або вікон, натискання тривожної кнопки, рух в приміщенні, що охороняється) по GSM каналу – голосовий канал, SMS повідомлення і т.д. Грубо кажучи, робиться це по мобільному зв’язку. Ще не так давно ці ж функції здійснювалися по дротовій телефонній лінії, однак у міру розвитку технологій від даного підходу відмовилися.

Застосування більш сучасного методу передачі даних дало можливість не тільки швидко підключати об’єкти на пульт цілодобової охорони з меншими матеріальними витратами, але і дала можливість охороняти практично будь-який об’єкт: починаючи від кришки люка і закінчуючи трактором, що стоїть посеред поля. Наводячи ці приклади я аж ніяк не жартую, а називаю цілком собі реальні проєкти з практики.

Однак, не все тут безхмарно. Адже слідом за зручністю для клієнтів і фахівців з безпеки, прийшли зловмисники, які досить швидко знайшли спосіб для того, щоб продовжувати свої протизаконні дії та робити це ще ефективніше. Скажімо, одним зі способів незаконної “взаємодії” з сигналізацією є глушіння сигналу. Зробити це не складно, досить придбати спеціальний пристрій, іменований в народі GSM-глушилкою.

Середня вартість подібного пристрою рідко перевищує позначку в 500 доларів, а шкода при її допомозі, може обчислюватися десятками тисяч умовних одиниць. Особливо, якщо на об’єкті (квартирі, будинку, офісі) використовується автономна система, сигнали від якої ніде не відслідковуються, а при спрацьовуванні якогось з її елементів лише буде включена сирена. До речі, зовсім не факт, що сирена буде включена при відсутності зв’язку, бо подібні системи, як правило, дуже примітивні.

Як зловмисники глушать сигнал

Найчастіше цей процес виглядає наступним чином:

  1. Злодії наближаються до об’єкта;
  2. Відзначають поточну якість покриття;
  3. Включають глушник сигналів;
  4. Якщо вдалося негативно вплинути на рівень, здійснюють проникнення.

При цьому, якщо дії злочинців увінчалися успіхом, а на об’єкті встановлено примітивне охоронне обладнання, що не використовує додаткові канали зв’язку, то навіть потрапляючи в зону дії датчиків сигналізація про це нікому не повідомить. А заб’є тривогу лише через певний час, чим дасть значну фору в часі.

Слід зазначити, що багато моделей GSM пригнічувачів мають досить мініатюрні розміри й ефективно «працюють» на відстані аж до 10-20 метрів від системи безпеки. Тобто будь-яким чином візуально виявити зловмисника у вас навряд чи вийде. У ситуаціях з окремими будівлями, скажімо, приватними будинками, грабіжники діють ще акуратніше і як правило намагаються вплинути на систему безпеки об’єкта не залишаючи салон свого авто. При цьому вони можуть використовувати більші “професійні” моделі.

Є також у злочинців і свій індивідуальний підхід щодо ускладнення / припинення роботи бездротової охоронної сигналізації: застосовуючи певні технічні засоби на кшталт генераторів перешкод / пригнічувачів сигналу або певним чином налаштованих рацій, створюється «шум» і перешкоди, що не дають можливість коректно передавати інформацію від датчиків до охоронного приладу. З подібними “брудними сигналами” може впоратися лише розумна бездротова система, яка при фіксації проблем з сигналом в автоматичному режимі перемкне радіозв’язок на іншу частоту. Як правило, якісна апаратура має 3-4 резервних частотних діапазони.

Встановлюємо Wi-Fi Ethernet модуль
Встановлюємо Wi-Fi Ethernet модуль

Вихід є?

Розуміючи небезпеку подібних дій було доопрацьовано і покращено як пультове програмне забезпечення (ПЗ), так і безпосередньо системи безпеки. Говорячи про ПЗ, що використовуються для спостереження за станом об’єктів, то тут почали застосовувати просту, але дієву методику – так зване «опитування об’єктів, що охороняються». Суть тут полягає в тому, що сам пульт охорони ініціює періодичний зв’язок з кожним спостережуваним об’єктом. Робиться це з метою виявлення на ранньому етапі будь-яких проблем, скажімо, розряду резервної акумуляторної батареї, проблем з електроживленням в мережі 220 V або зникнення зв’язку з об’єктом. Найчастіше така перевірка відбувається за допомогою відправки тестового повідомлення від пульта на охоронний прилад, той своєю чергою повідомляє про те, що все нормі або про наявні проблеми. Якщо відповідь не прийшла, то на екрані оператора моніторингової станції виводиться відповідне повідомлення:

Пультової № 1234. Адреса. “Зникнення зв’язку з об’єктом».

Хочу звернути вашу увагу на те, що як правило на пультах охорони встановлюється автоматичне опитування в проміжок часу, який становить 20-60 хвилин. Менший проміжок опитувань рідко встановлюють, бо чим більше частота таких звернень – тим вище витрата охоронної компанії на послуги зв’язку.

Дії оператора ПЦО

А далі вже все залежить від людини. Що, відверто кажучи, не дуже добре. Залежно від ряду факторів на зразок внутрішніх інструкцій для операторів про те, як себе вести в подібних умовах, уважності чергового (він може просто відразу не помітити, бо подібний сигнал не завжди виводиться в форматі «тривога») і його ставленні до справи, залежить те, буде що-небудь зроблено. Дуже добре, якщо пультове і об’єктове обладнання дозволить при відсутності зв’язку включити сирену, а оператору відправити сигнал, який нічим не буде відрізнятися від умовного натискання тривожної кнопки, чим приверне увагу і змусить оперативно діяти.

Однак, не рідкісний і такий алгоритм дій:

  • Оператор отримує інформацію про відсутність зв’язку. Якщо не почує мелодію при “спливаючому” повідомлення, то побачить, що «рядок» об’єкту змінить колір, що явно свідчить про якусь проблему;
  • Вивчить історію повідомлень з об’єкта і негайно відправить групу швидкого затримання для з’ясування обставин, або просто подзвонить відповідальним особам з метою інформування про зникнення зв’язку. Ті, як правило, скажуть, що зараз же виїжджають, але просять також направити про всяк випадок і групу реагування.

Альтернативний сценарій який на жаль теж трапляється, полягає в тому, що оператор після виявлення подібної проблеми вирішить просто трохи почекати «поки воно саме не пройде». І, якоюсь мірою можна і подібну бездіяльність зрозуміти, адже всупереч розгортанню нових стандартів зв’язку по факту в багатьох місцях країни якість покриття лише погіршується. Пов’язано це зі зносом інфраструктури GSM операторів і небажанням їх що-небудь робити в цьому напрямку. Виходячи з цього періодичні проблеми з мобільним зв’язком – зовсім не рідкість.

У будь-якому випадку навіть якщо оператор пішла за першим сценарієм і в підсумку направила наряд ГШР на об’єкт, в процесі було втрачено дорогоцінні хвилини. А враховуючи, що грабіжники в середньому знаходяться в приміщенні не більше 3-4 хвилин, то бійці ГР нікого не затримають на місці злочину, а лише зафіксують крадіжку.

Єдино правильне рішення

Вище я говорив, про дії охоронних підприємств, спрямовані на виявлення спроб глушіння роботи охоронного обладнання. При цьому я згадав, що над розв’язанням цієї проблеми також працюють і самі виробники засобів безпеки. Треба відзначити, що розробники в цій боротьбі досягли успіху набагато більше. Таким чином, сучасна охоронна апаратура має у своєму арсеналі таке:

  1. 1-2 слоти для SIM-карт, що дозволяє не переривати роботу навіть якщо на стороні одного зі стільникових операторів трапився збій в роботі – система просто переключиться на другу сім карту. Але, треба зауважити, в ситуації з глушінням ззовні кількість використовуваних “сімок” ніяк не допоможе;
  2. Підключення приладу до мережі Інтернет за допомогою кабелю або по WiFi, мобільний інтернет;
  3. Можливість підключення Ethernet каналу (необхідно використовувати різні точки доступу).

Що до останнього пункту, то реалізована ця можливість у всіх виробників по-різному: подекуди це працює «з коробки», тобто умовно протягнув інтернет-кабель в прилад, трохи налаштував і все працює. У інших же потрібно буде докуповувати додатковий Ethernet модуль (розширювач) і лише після приступати до підключення допоміжного каналу зв’язку.

Для гарантованого захисту від глушіння зв’язку слід використовувати одночасно всі доступні варіанти зв’язку.

Тетяна Яковенко
Тетяна Яковенко
Керівник відділу продажів у «Альянс-безпека»
Задати запитання

Є питання? У нас є відповіді! Напишіть мені або залиште коментар нижче.
Також рекомендую відвідати сторінку з нашими акціями. Впевнена, що у нас є те, що вас зацікавить 😊

Рейтинг
( Поки що оцінок немає )
Михайло Горєлов/ автор статті

Заступник директора ТОВ «Альянс-безпека»

Сподобалася стаття? Поділитися з друзями:
АЛЬЯНС-БЕЗПЕКА
Додати коментар